Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok – fakultná nemocnica sa zapojila do jarnej konferencie nemocničných ombudsmanov – komunikácia ako kľúč k dôvere a kvalite

Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok – fakultná nemocnica sa aktívne zapája do odborných iniciatív, ktoré prispievajú k zlepšovaniu starostlivosti o pacienta aj pracovného prostredia zdravotníkov. Dôkazom toho bola aj aktívna účasť našej nemocničnej ombudsmanky PhDr. Mgr. Janky Lipničanovej na jarnej konferencii Asociácie ombudsmanov v zdravotníctve Českej republiky, ktorá sa konala vo Vranove pri Brne.

Nosnou témou konferencie boli komunikačné stratégie nemocničných ombudsmanov – oblasť, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou efektívnej ochrany práv pacientov aj zamestnancov. Program sa zameriaval najmä na praktické výzvy tejto profesie a priniesol viaceré inšpiratívne formáty ako moderované diskusie, workshopy a výmenu skúseností medzi ombudsmanmi z nemocníc z celého Česka a Slovenska.

Významnou súčasťou programu bola aj panelová diskusia na tému kompetencií a hraníc práce nemocničného ombudsmana, kde medzi odborníkmi vystúpila aj PhDr. Mgr. Janka Lipničanová. V samostatnom vstupe následne predstavila slovenský pohľad na výkon tejto funkcie, vrátane špecifík v našom legislatívnom a nemocničnom prostredí.

Diskusie zdôraznili, že ombudsman je často sprostredkovateľom medzi pacientom a systémom – jeho úlohou nie je len riešiť podnety, ale aj zlepšovať komunikáciu, predchádzať konfliktom a budovať dôveru v zdravotnícku inštitúciu. V čase narastajúcej záťaže v zdravotníctve je to kompetencia, ktorá nadobúda čoraz väčší význam.

Z konferencie vyplynuli viaceré odporúčania pre ďalší rozvoj tejto profesie: väčší dôraz na zdieľanie praxe, posilnenie odborného vzdelávania, väčšie uznanie kompetencií a využívanie moderných nástrojov, napríklad umelej inteligencie pri práci s podnetmi.

Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok – fakultná nemocnica aj touto cestou potvrdzuje svoj záväzok smerom k pacientom a zamestnancom – vytvárať otvorené, rešpektujúce a bezpečné prostredie, kde má každý hlas svoju váhu. Funkcia nemocničného ombudsmana, ktorú naša nemocnica dlhodobo podporuje, je dôležitým nástrojom pri napĺňaní tohto cieľa.